fredag 25. september 2009

Lille Sofie har kommet! <3

Jeg har født! :) og det ble en jente! :) til alles overraskelse.. alle var så sikre på at jeg kom til å få gutt, inkludert meg.. men neida, ut kom det en jente på 4220 gram og 48 cm lang, 14. september fire dager over termin! :) så ho var en god plugg med masse gode valker på armer og ben ;) Navnet er Sofie :)  

Fødselen gikk veldig bra! :) startet med at vannet gikk 01.30 på natten.. riene begynte smått etter en time- halvannen, da hadde vi kommet oss på sykehuset så vi ble lagt inn på en fødestue for å prøve å få litt søvn. Jeg fikk ikke så mye søvn, men LM fikk en time eller to på øyet. Kl. 08.00 sjekket de åpningen, og den var bare 3 cm. Og jordmora sa jeg hadde så svake og korte rier, så de hadde lite effekt. Jeg fikk tilbud om epidural, siden jeg syntes det gjorde vondt allerede. Men det ville jeg ikke ha. Så jeg prøvde lystgass, og den ble hos meg for å si det sånn ;) sjekket åpning igjen kl. 09.30 da hadde jeg 4 cm åpning. Riene kom nå veldig tett og kraftig og jeg fikk maks 1 min mellom hver rie. Da fikk jeg tilbud om epidual igjen, og jeg takket nei igjen :) Fikk beskjed om å prøve å reise meg, så jeg kunne hjelpe ungen nedover og få litt mer fortgang i sakene.. og gjett om det ble fortgang! etter å ha stått der en times tid kanskje hadde jeg 8 cm åpning!! Jordmora ble veldig overrasket og stresset over at det gikk så fort siden jeg var førstegangs! Ho ba meg legge meg ned igjen så jeg snart kunne begynne å presse. Og kl. 10.54 var jenta ute! :) Så jeg hadde visst en veldig rask og intens førstegangs fødsel sa jordmora. Selv om den var intens og smertefull, sitter jeg igjen med en veldig god fødselsopplevelse:) 


Så nå koser vi oss med lille Sofie og nattevåk og bleieskift! ;)  

2 kommentarer:

Hespe sa...

Åhhhhh, så skjønn !!!! Gratulerer så mye med lilletulla di :o)

Klem fra Hildegunn

Fjordheim sa...

Gratulerer så mye med ei nydelig lita jente.
Godt at alt gikk bra.
Kos dere masse fremover :)

 
Visit InfoServe for Blogger backgrounds.